Autor:
Branko Karapandža
U Zagrebu je u lipnju boravilo 21 posto turista više nego lani u istom razdoblju. Kako to objašnjavate?
– Ovaj porast nas ne iznenađuje i mogu slobodno reći da smo isti i očekivali. Naime, dugogodišnjom i sustavnom promocijom, suradnjom s medijima diljem svijeta, organizacijom posebnih promocija te nastupom na turističkim sajmovima i kongresnim burzama, grad Zagreb se prometnuo u jednu od obveznih destinacija koja se posjećuje u Hrvatskoj.
Lipanj je još bio posebno „jak“ s događanjima jer smo imali i posjet Svetog Oca Benedikta XVI., koncert Jon Bon Jovija, T-mobile In music festival, Cest is d’best, itd., stoga ovaj rezultat nije nikakvo iznenađenje.
Ostvareno je čak 24 posto više noćenja, vjerojatno i za to ima neki razlog?
Glazba, kazališne predstave, muzeji, likovne priredbe… Što je to što privlači turiste u glavni grad Republike Hrvatske, što inozemne, a što domaće goste? – Dojmovi mnogih stranaca koji u Zagrebu žive, poslovnih ljudi i turista mogu se sažeti u jednu rečenicu: milijunski grad koji je uspio ostati romantičan i siguran. Neograničene su mogućnosti posjeta glazbenim i kazališnim predstavama, likovnim priredbama i muzejima te uživanja u ugodnim šetnjama, zanimljivoj arhitekturi, mnogim parkovima u središtu grada, pješačkim zonama i atmosferi. To podjednako privlači i domaće i inozemne goste, s tim da domaći gosti još dolaze u posjete rodbini i prijateljima te u svrhu zdravstvenog turizma. |
– Razlozi koje sam navela u prethodnom odgovoru, vrijede i za ovo pitanje. Uzročno-posljedična veza dolazaka i noćenja je u Zagrebu jako vidljiva, tako da, kad se jedni povećavaju, povećavaju se i drugi, na opće zadovoljstvo.
Što navedeni podaci znače u novcu, koliko Zagreb godišnje zaradi od turizma?
– To ne možemo točno reći jer je zarada od turizma disperzirana na mnogo elemenata. Ne možemo računati samo smještaj ili putne karte, treba uračunati i ono što posjetitelj potroši u restoranu, kupovini, muzeju, kazalištu, javnom prijevozu, noćnom životu… Imajući to na umu, nezahvalno bi bilo govoriti o točnoj zaradi jer gotovo da ju je nemoguće izračunati. Ono što možemo reći je da, prema istraživanju TOMAS iz 2008. godine o stavovima i potrošnji turista i posjetitelja Zagreba, hotelski gosti u prosjeku troše 144 eura dnevno, a posjetitelji u jednodnevnom obilasku 61 euro.
Što najčešće turisti razgledaju u gradu, koji su dijelovi grada najposjećeniji?
Azijski turisti u Zagreb ne dolaze slučajno Nijemci predvode Europljane, koji su najbrojniji posjetitelji Zagreba, no Japanci jako vole Zagreb, a u posljednje vrijeme bilježi se znatan porast gostiju iz Kine i Južne Koreje? – Ništa od ovog se ne događa slučajno, dugogodišnja i konstantna promocija Zagreba na svjetskim tržištima, urodila je plodom. Njemačko tržište tradicionalno je naklonjeno Zagrebu, a što se Japana i Koreje tiče, vrlo smo aktivni u promociji u azijskim zemljama. Imamo brošure i internetske stranice na japanskom i korejskom, a u planu su i one na kineskom i hindskom. Samo ove godine već smo bili ili ćemo sudjelovati na sajmovima u Mumbaiju, Ghunagzhou, Pekingu, New Delhiju, Šangaju, Seulu, Kunmingu, Singapuru i Tokiju. Uz to, surađujemo s azijskim novinarima i turoperatorima, a pružili smo i potporu za korejske charter letove za Zagreb. |
– Glavni elementi turističke ponude, ujedno su oni koji najviše oduševljavaju posjetitelje: kulturno- povijesne znamenitosti, muzeji, galerije, parkovi, Gornji i Donji grad, Sljeme, Jarun, Mirogoj… Općenito, prednosti Zagreba i njegove ponude su, prije svega, gostoljubivost i ljubaznost ljudi, bogata gastronomska ponuda i ponuda kafića. Zagreb je prepoznat kao lijep, slikovit, čist i uređen grad s povoljnim cijenama. Zagreb je turistima atraktivan i zbog dobrog noćnog života, zabave, bogatstva različitih događanja i bogatstva kulturnih atrakcija. Gosti pozitivno ocjenjuju i dobru povezanost s ostatkom Hrvatske i lakoću obilaska atrakcija. U svakom slučaju, turistička ponuda grada Zagreba je vrlo bogata i svake godine nastojimo je dodatno oplemeniti.
Turisti se u Zagrebu zadržavaju od jednog do tri dana. Što bi trebalo učiniti da se taj boravak produži?
– Ono što već svi znamo – poboljšati kvalitetu, a ne samo kvantitetu ponude. Vizura Zagreba se polako mijenja, ali mjesta za poboljšanje uvijek ima. No, to je proces kojem treba vremena i raduje me što iz dana u dan možemo svjedočiti poboljšanjima i modernizaciji ponude.
Što bi trebalo učiniti da se poveća prosjek potrošnje?
– Isto što i za produljenje boravka – poboljšanje kvalitete, kvalitete i samo kvalitete. Tu ne mislim nužno na skupe investicije, nekad su i osmijeh te ljubaznost dovoljni…
Postoje li podaci kako se turisti informiraju o Zagrebu?
– Prema već spomenutom istraživanju TOMAS, najvažniji izvor informacija o Zagrebu bio je internet (64 posto gostiju koji su odsjeli u hostelu i 41 posto gostiju u hotelima prikupljalo je informacije o Zagrebu putem interneta). Slijede tiskani turistički vodiči koje je upotrebljavalo 44 posto gostiju hostela, odnosno 28 posto gostiju hotela.
Koliko grad Zagreb, preko Turističke zajednice grada Zagreba (TZGZ) i njenih partnera, ulaže u promociju grada?
– Turistička zajednica grada Zagreba usko surađuje sa svim okosnicama turizma u Hrvatskoj – bila to državna tijela, gradska tijela ili sami akteri turističke ponude i članovi turističke industrije. Nužnost takvog povezivanja i sinergije djelovanja, proizlazi sama iz sebe jer jedino tako možemo poboljšati turističko-kongresnu sliku Zagreba, a samim time i Hrvatske. U okviru svojih mogućnosti, TZGZ se trudi što više obogatiti turističku ponudu te osmisliti promociju Zagreba.
Star Diamond Award Još jedno veliko priznanje stiglo je Zagrebu ovih dana – plaketa Star Diamond Award koju dodjeljuje American Academy of Hospitality Sciences. Plaketa će biti uručena danas gradonačelniku Milanu Bandiću koji se tako može pohvaliti da je jedini, uz njujorškog gradonačelnika Bloomberga dobio ovu nagradu. Akademija plaketu dodjeljuje za postignuća u kreiranju vrhunske turističke ponude, a u konkurenciji su i gradovi u cjelini s njihovim stanovnicima. |
Što bi trebalo Zagrebu da poveća broj turističkih i poslovnih dolazaka?
– Broj dolazaka i noćenja se povećava iz mjeseca u mjesec. Stoga trebamo nastaviti ovim putem kojim smo krenuli, te uz konstantni rad i aktivnu promociju rezultati neće izostati. Što se poslovnih dolazaka tiče, nedavno objavljeni statistički podaci organizacije ICCA (International Congress and Convention Association), govore da je Zagreb u konkurenciji 309 gradova na ljestvici svjetskih kongresnih destinacija napredovao sa 171. na 79. mjesto. Po broju organiziranih međunarodnih skupova i kongresa u 2010. godini u Europi Zagreb je zauzeo 42. mjesto, između 159. gradova. Republika Hrvatska zauzima 40. mjesto u svijetu sa 50 održanih međunarodnih skupova, a Zagreb sa 23 održana skupa, zauzima uvjerljivo 1. mjesto s gotovo 50 posto svih održanih skupova u Hrvatskoj, te se time Zagreb pozicionirao kao vodeća kongresna destinacija u zemlji.
PREUZMITE BESPLATNI Zagreb.hr .pdf