Foto: shutterstockU Zagreb sve više turista dolazi radi kraćih odmora u gradu, zabave, novih iskustava i doživljaja te kulture. Turisti u prosjeku imaju oko 40 godina, 65 posto je visokoobrazovanih, a svaki drugi gost koji je lani boravio u hotelima bio je prvi put u Zagrebu.

Rezultati su to, šestog po redu, istraživanja Instituta za turizam Tomas Zagreb 2012. o stavovima i potrošnji turista, koje se provodi još od 1998. godine, a lani se prvi put odvijalo tijekom čitave godine. Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku od 1832 ispitanika u 18 hotela i četiri hostela na 17 lokacija u gradu.

U Zagrebu danas posluje 48 hotela sa 3637 soba i 194 apartmana, a gotovo 60 posto kategorizirano je s četiri ili pet zvjezdica, za razliku od prije četrnaest godina kada je taj udio iznosio tek 37 posto. U strukturi komercijalnih smještajnih kapaciteta to čini 65 posto udjela, pri čemu se u hotelima godišnje ostvaruje gotovo četiri petine noćenja u Zagrebu. Uz domaće goste, koji i dalje drže primat u broju noćenja, stalno raste inozemna potražnja za zagrebačkim hotelima, a zamjetan je i trend stalne potražnje u ljetnim mjesecima. Pritom prvih pet mjesta u broju inozemnih noćenja tradicionalno drže turisti iz Njemačke, zatim SAD-a, Italije, Velike Britanije i Austrije. Gosti iz tih zemalja lani su ostvarili četvrtinu svih noćenja u zagrebačkim hotelima, a 63 posto noćenja realizirano je od svibnja do listopada. U usporedbi s europskim gradovima, u tom se razdoblju u komercijalnim smještajnim objektima ostvaruje 58 posto svih noćenja s najvećim zabilježenim prometom u srpnju i kolovozu.

Osim sve više novih gostiju, uz relativno stalan udio gostiju u drugom posjetu, smanjuje se udio vjernih gostiju koji su Zagreb posjetili više od tri puta, što se uglavnom povezuje s domaćom potražnjom. Istovremeno se ponovo povećava udio poslovnih gostiju, do čijeg je opadanja posljednjih godina došlo zbog promjene motiva dolazaka, a razlog tom rastu se jednim dijelom objašnjava proširivanjem ovoga istraživanja na cijelu 2012. godinu, za razliku od prethodnih istraživanja koja su se najčešće odvijala od svibnja do listopada. Zbog poslovnih obveza uglavnom dolaze domaći gosti kao i turisti iz regije, dok Amerikanci i Japanci posjećuju Zagreb zbog novih iskustava i doživljaja te upoznavanja znamenitosti grada.
Udio gostiju motiviranih novim iskustvima, kratkim odmorom u gradu, zabavom i kulturom prevladava i u hostelima, među kojima je 78 posto inozemnih turista lani prvi put bilo u Zagrebu, a 65 posto je i prvi put bilo u Hrvatskoj.

Trend promjene motiva dolazaka utjecao je da gosti u zagrebačkim hotelima borave kraće, pa raste udio gostiju koji ostvaruju jedno do dva noćenja, a tijekom boravka hotelski gosti se najčešće odlučuju za razgledavanje atrakcija u Donjem i Gornjem gradu. Gotovo 80 posto gostiju posjećuje restorane i druge ugostiteljske objekte, svaki peti gost hotela odlazi u turističke informativne centre, a više od 40 posto koristi usluge zagrebačkih taksija, dok se trećina odlučuje za javni prijevoz. Za razliku od hotelskih gostiju koji su najaktivniji u posjećivanju raznih atrakcija Zagreba, gosti hostela u većoj mjeri sudjeluju u mnogim aktivnostima.

Osim toga, rezultati ovoga istraživanja ukazuju i na velike pomake u zadovoljstvu hotelskih gostiju u odnosu na istraživanja provedena prethodnih godina, usprkos oprezu u potrošnji gostiju koji zbog krize na odmor putuju sa znatno manjim budžetima. Naime, prema tim podacima izražen je vrlo visok stupanj zadovoljstva gostiju svim elementima ponude, od hotelskog smještaja i gastronomije do kulturnih sadržaja, a turisti su visokim stupnjem zadovoljstva ocijenili i gradsku infrastrukturu, s iznimkom nedostatka boljih mogućnosti parkinga. Takav rezultat zasigurno nije nastao preko noći niti je posljedica pojedinačnog rada nego je zbir zajedničkih aktivnosti svih sudionika u turizmu budući da Zagreb u noćenjima gostiju već niz godina bilježi visoke stope rasta. Ove godine one se ne mjere samo dvoznamenkastim brojevima nego i nizom priznanja što stižu s internetskih portala za putovanja i društvenih mreža na adresu Zagreba upravo od gostiju, prema čijim se ocjenama glavni grad Hrvatske uvrštava u top destinacije u Europi koje svakako treba posjetiti.
Izvor (TZGZ)