Stranka ZA GRAD u životima građana grada Zagreba sudjeluje nešto više od dvije godine. Simpatičnim, korisnim te prije svega kreativnim akcijama privukla je pozornost javnosti i medija, a u posljednje vrijeme građane su posebno razveselile inicijative okupljene pod nazivom “Kvartovska klinika” – javni punktovi za besplatnu razmjenu knjiga na Zrinjevcu te postavljanje ljuljački na autobusnim peronima okretišta na Črnomercu.
O tome kako stranka funkcionira, kako dolazi do ideja za inicijative te kakvi su planovi za budućnost, razgovarali smo s Kristinom Lauš, glavnom koordinatoricom inicijativa stranke ZA GRAD.
Upoznaj nas ukratko sa strankom ZA GRAD
Stranka je osnovana u ožujku 2013. godine, a jezgru čine ljudi koji potječu iz različitih civilnih udruga i općenito organizacija civilnog društva. Nekako smo zajednički i u isto vrijeme došli do zaključka da nam takav “tip” aktivizma nije dovoljan, odnosno ne otvara nam mogućnosti za napraviti onoliko koliko želimo. Smatrali smo da bi mogli korak dalje i nastala je stranka ZA GRAD. Na prvim lokalnim izborima na kojima smo se pojavili osvojili smo gotovo 11 tisuća glasova što smo smatrali uspjehom s obzirom da smo bili jako “friški” i malo je ljudi uopće znalo za nas. Danas imamo vijećnike u gradskim četvrtima Maksimir, Trešnjevka jug, Novi Zagreb istok, Trnje, Donji grad te Gornji grad (op.a. u 6 od ukupno 17 gradskih četvrti) te četiri mandata u vijećima mjesnih odbora Vrbani, Horvati-Srednjaci i dva u MO Kralj Zvonimir. Ideja stranke je kontinuirano poticati participaciju ljudi, pokazati im koliko malo je potrebno za organizirati se i postići nešto, odnosno ostvariti neku promjenu i to zajednički.
Kako dolazite do ideja za inicijative?
Po osnivanju stranke ponudili smo platformu na našoj web stranici koja građanima otvara mogućnost da sami predlažu ideje i akcije za koje misle da bi imale odjeka i bile korisne. Ostali korisnici potom bi glasali za te ideje i mi smo u počecima pokušavali realizirati inicijative koje bi dobile najviše glasova. Primjerice, jedna od naših prvih akcija koju provodimo već tri godine i nedavno smo ju opet imali jest “Književnost u javnom prijevozu” koju je predložila jedna djevojka. Slična priča je s akcijom uređenja vrta u Prečkom ili Društvenim dućanom kojeg smo već ponovili u nekoliko kvartova. Koristimo i našu službenu Facebook stranicu te stranice za pojedine gradske četvrti preko kojih nam se također javljaju građani s idejama. Naravno, iz svega što dobijemo mi pokušavamo procijeniti što možemo napraviti, a što ne. Komuniciramo s našim sugrađanima i trudimo se ponuditi im realan odgovor i procjenu situacije na njihov prijedlog. Uz sve to, provodimo i neke akcije kojih se sami dosjetimo. Evo, baš nedavno smo postavili ljuljačke na okretištu autobusa na Črnomercu. To je bila naša ideja, sami smo ju financirali, sami izradili ljuljačke i to čisto iz dobre volje jer vjerujemo da znatno mijenjaju izgled stajališta i utječu na raspoloženje ljudi koji onuda svakodnevno prolaze.
Književnost u javnom prijevozu, o čemu se tu radi?
Akciju smo ove godine proveli za Noć knjige. Mi odaberemo neke književne tekstove – prve godine održavanja imali smo ulomke iz proznih tekstova, a ove i prošle godine poeziju – i od njih napravimo promotivne letke koje onda postavljamo po rukohvatima ili prozorima zagrebačkih tramvaja. Akciju smo odabrali iz razloga jer nam se jako svidjela ideja oživljavanja sredstava javnog prijevoza, pružanja svojevrsne razbibrige našim sugrađanima za vrijeme vožnje te poticanje na čitanje.
“Praksu književnosti u javnom prijevozu vidjela sam prije par godina u Madridu, a vjerojatno se na podjednako uspješan način provodi i u nekim drugim gradovima. Književni fragmenti pojavljuju se u svakodnevnom okruženju javnog prijevoza, u formi A4 naljepnica s ulomcima djela klasičnih i suvremenih autora različitih žanrova, na praznim površinama unutar metroa, autobusa i lokalnih vlakova. Moguće ih je pročitati između dvije stanice, predstavljaju neki oblik heterotopije u rutini jedne vožnje, ali i posredno potiču čitatelja da potraži cijelu knjigu i nastavi čitati. U Madridu ova praksa postoji već 18 godina, u suradnji Grada, Udruženja izdavača Madrida i Ministarstva kulture, a od 2006. godine dio je regionalne strategije za poticanje čitanja. Kod takve je inicijative zanimljivo što pristupa umjetnosti kao javnom resursu, oplemenjuje svakodnevnu okolinu građana i na neki način mijenja njihov doživljaj javnog prostora. Mislilm da takvi sadržaji grad čine pitomijim.” – riječi su Antonije (27) na čiji prijedlog je krenula inicijativa “Književnost u javnom prijevozu”.
Morate li to unaprijed dogovoriti sa ZET-om?
Do sada nismo imali običaj tražiti, ali ako bude potrebno svakako ćemo tražiti.
Što je s drugim akcijama, primjerice razmjena knjiga na Zrinjevcu. Morate li njih iskomunicirati s Gradom ili nekom drugom institucijom?
Postoje neke akcije za koje moramo tražiti dozvolu. Obično je to slučaj s inicijativama koje traže veću infrastrukturu, kao što je Društveni dućan. Manje akcije radimo na svoju ruku. Nama je najvažnija procjena hoće li nešto ljudima smetati, ugrožava li njihov prostor i ako je odgovor da – obavezno tražimo dozvolu.
Je li bilo slučajeva kada ste htjeli nešto napraviti, ali nije “prošlo”?
To nije čest slučaj. Imali smo jednom ideju za iznajmiti tramvaj na jedan dan, ali nije odobreno. No, to je vrlo vjerojatno jer smo mi stranka i u ovom slučaju shvatljivo je da javni gradski prijevoz nije smio biti prepušten promociji samo jedne stranke. Jasno nam je da, kada je riječ o političkim strankama, procedura za suradnju je puno teža.
Kako se financirate?
Stranka ima svoje članove koji plaćaju godišnje članarine. Osim toga, naši predstavnici u vijećima gradskih četvrti i mjesnih odbora primaju mjesečnu naknadu za svoje mandate koja onda sjeda na račun Stranke.
Ako netko poželi uključiti se u vaše akcije, mora li pristupiti stranci ili može volontirati na projektima poput Kvartovske klinike?
Kvartovska klinika je projekt stranke, ali da bi se pridružili inicijativama ne morate nužno biti član stranke. Naravno da smo mi sretni kada god nam se netko pridruži jer stvarno radimo na puno projekata, ali kao što sam već navela – osnovni cilj nam je da se ljudi općenito aktiviraju i uključe pa makar jednokratno.