Foto: crosig.hrUzrečica „tresla se brda, rodio se miš“ možda najbolje opisuje inicijativu stranih kompanija oko kupnje Croatia osiguranja, našeg najvećeg domaćeg osiguravajućeg društva.

Nakon što je u travnju, uoči ulaska Hrvatske u Europsku uniju, medijskim prostorom snažno odjeknula najava ulaska slovenske Zavarovalnice Triglav u borbu za Croatia osiguranje, na listi potencijalnih kupaca uskoro se našla i poljska osiguravajuća kuća PZU.

Obje su ove osiguravajuće kuće uz značajnu medijsku ofanzivu, u slučaju Poljaka čak pojačanu posjetom predsjednika Komorowskog Hrvatskoj, nastojale spretno dokazati da strategija razvoja i širenja PZU-a, inače tvrtki u većinskom državnom vlasništvu ipak nije politička odluka.

Javljali su se i tu i brojni fantomski ponuđači iz Njemačke, SAD-a, Austrije, ali pažnja je ipak pala na Adris grupu onog najšutljivijeg i jedinog interesenta koji nije niti stranac, niti je u državnom vlasništvu, ali je baš zbog toga po mnogima pritajeni favorit.

Izostanak inicijative stranaca. Adris jedini pokazao investicijski potencijal

Kako su strane kompanije poput slovenske Zavarovalnice Triglav i poljskog PZU-a svoju snagu i investicijski potencijal prije ljeta iskazale isključivo kroz oštre medijske istupe u kojima su se čak i bahato razbacivali frazama o međunarodnoj ekspanziji, dominaciji Balkanom i udjelima u pojedinim osiguranjima na europskom tržištu, može se steći dojam da je sve ostalo samo na riječima jer su konkretniji potezi od toga – izostali.

I dok Vladi RH ne preostaje ništa drugo do „vjerovati“ stranim kompanijama i u njihove dobre namjere prema jednom od rijetkih preostalih dragulja u državnom vlasništvu, Adris je napravio najznačajniji potez kojim je konkurenciji pokazao da nije samo galamdžija i prodavač fraza. Naime, Adris grupa ovih je dana pokazala da posjeduje znatan investicijski kapital i to niti manje niti više nego otvaranjem 30 milijuna eura vrijedne tvornice duhanskih proizvoda u dalekom Iranu čime je uspješno i bez prevelike buke proširio poslovanje na bogato tržište jugozapadne Azije.

Za neke će to biti tek realizacija dugo očekivanog projekta, dok će za one malo upućenije koji znaju da Adris grupa u ovom trenutku raspolaže sa 6,6 milijardi kuna zadržane dobiti te da od 2007. do 2012. godine ostvaruje sedam postotnu godišnju stopu rasta izvoza, ovo biti jasan znak da se Adris grupa nezaustavljivo pozicionira kao tvrtka koja prednjači u domaćem izvozu i investicijama – upravo onim segmentima koji u Hrvatskoj najlošije funkcioniraju.

Prednost domaćem kupcu

Croatia osiguranje jedna je od rijetkih preostalih državnih tvrtki koju bi Hrvatska mogla zadržati u domaćem vlasništvu što bi zasigurno značilo veću sigurnost i za državu i zaposlenike unutar sustava, koji se prepuštanjem u ruke stranih vlasnika stavljaju u neizvjestan položaj. Brojni su slučajevi u Europi pokazali da velike osiguravajuće kuće preuzimanjem drugih osiguravatelja perfidno uništavaju konkurenciju i čiste si put za ekspanziju tržišnog udjela. Pri tome najčešće dolazi do prekomjerne racionalizacije poslovanja, otpuštanja velikog broja zaposlenika, gašenja podružnica, filijala i slično.

Za razliku od stranih kupaca koji eventualnu kupnju Croatia osiguranja gledaju isključivo kroz ostvarivanje profita i širenja tržišnog udjela na području jugoistočne Europe, Adris grupa se profilira kao pouzdan kupac domaćih tvrtki, koji inače posluje pod patriotskom sintagmom „domaće tvrtke u domaćem vlasništvu“, što je pokazao nekoliko puta u posljednjih nekoliko godina i to akvizicijama domaćih tvrtki poput Cromarisa ili spajanjem  Duhana Rijeka i Duhana Zagreb koji su danas najveći i najuspješniji poslovni subjekti u svojim djelatnostima.

Model poslovanja koji daje nadu

Činjenica je da Adris grupa ima status jednog od najpoželjnijih poslodavaca u Hrvatskoj. Trenutno zapošljava preko 4.000 radnika i osigurava egzistenciju za više od 2.000 kooperanata, većinom proizvođača duhana što je dovoljan argument da dobro funkcionira kao veliki sustav u više branši.

U svakom slučaju Vlada RH bi ozbiljno trebala razmisliti o Adris grupi kao mogućem kupcu Croatia osiguranja jer model po kojem ta kompanija već godinama posluje daje rezultate. Naime, u današnje vrijeme potpunog gospodarskog kolapsa gotovo da fascinira činjenica da unatoč teškom stanju u gospodarstvu Adris grupa nije smanjivala broj zaposlenika, nije smanjivala plaće i nije mijenjala kolektivne ugovore kako bi se zaposlenicima smanjila prava, dovoljno da probudi nadu među skepticima.

www.profitiraj.hr