Tri otkupne nagrade natječaja [email protected] za 2010. godinu dodijeljene su Jagodi Kaloper za rad “Žena u ogledalu” (75.000 kuna), Danu Okiju za “Generatio aequivoca” (70.000 kuna), Alemu Korkutu za djelo “Živci” (65.000 kuna).
Na natječaj je stiglo 260 radova, 40 ih je prikazano na izložbi. Žiri je, osim teme, pri prosudbi vrednovao također metodu i tehniku nastajanja djela, kontinuiteta rada umjetnika i kontekst u kojem će se odabrani naći. Stoga su nagrađena tri vrlo različita umjetnička rada: skulpturalna interaktivna instalacija sačinjena od mnoštva elemenata, video instalacija od jednog statičnog i sadržajno zbijenog kadra te video rad u trajanju od 48 minuta montiran od brojnih, vizualno potpuno različitih kadrova, inserata iz igranih filmova s filmske vrpce i video zapisa iz ruke, koji se stapaju u iznimno koherentan i ritmičan kolaž.
“Žena u ogledalu” Jagode Kaloper
Prvonagrađeni je rad “Žena u ogledalu” Jagode Kaloper. Autorica je u video radu kombinirala isječke iz filmova u kojima je glumila 1960-ih i 1970-ih, te kadrove sebe koje je sama snimila digitalnom kamerom iz ruke u reflektirajućim površinama, promišljajući ih upravo za ovaj rad. Postigla je iznimno zanimljiv i slojevit rezultat. Rad je moguće sagledati s više aspekata: kao veoma razrađenu potragu za identitetom, kao egzistencijalističku studiju ali i kao zapis o vremenu koji vrlo poetično i iskreno otvara vječne teme poput intimnog i javnog, smisla prošlosti, mladosti i starenja.
Kolaž filmskih isječaka (nastalih na filmskoj vrpci), montiran tehnikom nevidljivog reza, umjetnica crpi iz velikih filmskih ostvarenja hrvatske i filmografije iz regije. Jagoda Kaloper igrala je glavnu ulogu u nizu važnih pa i kultnih filmova svoga doba (W.R. Misterija organizma Dušana Makavejeva ili Lisice Krste Papića), za neke je dobila ugledne nagrade (Zlatnu arenu u Puli za ulogu u filmu Kuća, B. Žižića). “Žena u ogledalu” veliki je povratak Jagode Kaloper na hrvatsku umjetničku scenu te će uistinu obogatiti zbirku MSU-a.
“Generatio aequivoca” Dana Okija
Drugonagrađeni je video rad “Generatio aequivoca” Dana Okija koji prikazuje kultnu plažu Bačvice u Splitu. Video-instalaciju velike dimenzije čini jedan jedini kadar, snimljen iz daljine, iznimno jakim teleobjektivom kojim je postignuta praktično dvodimenzionalna, plošna dubina polja koja komprimira više od stotinu stvarnih metara. Kretnje su zgusnute, a pojedini kupači svedeni na zajedničku mjeru.
Kompozicija s mnoštvom malih prizora i radnji izravno priziva estetiku velikih europskih renesansnih slikara sjevera, poput Boscha ili Bruegela. Tako se postiže vitalnost prizora, spontanost kojom se gibanje nepregledne gomile kupača organizira u privremeni sređeni sustav i nagovještava postojanje nekog višeg reda koji je pojedincu neshvatljiv. Bilo da je riječ o video projekciji velike dimenzije na zidu, kao sad u postavu izložbe, ili pak maloj na kakav zaslon, rad Dana Okija u svakom je smislu muzejskog formata.
“Živci” Alema Korkuta
Trećenagrađena je interaktivna skulpturalna instalacija “Živci” Alema Korkuta. Instalacija je izazvala raznovrsne reakcije publike i stručnog povjerenstva − uvijek intenzivne. Skupina “živaca”, rasprostrta na podu izložbenog prostora, pokreće se impulsom senzora koji reagira na gibanje: kad im se promatrač približi, pokreće se niz nepredvidivih pokreta.
Djelo je dosljedan nastavak Korkutova rada, kojim u naslijeđe klasične skulpture unosi elemente kaosa, neodređenosti i tehničkih inovacija. “Živci” ostaju upisani kao crtež u prostoru na podu galerije i kada nema nikoga u blizini. Rad nastao od jednostavnih gradivnih elemenata i oblika, ostavlja višestruke mogućnosti tumačenja: od iščitavanja neutralnih i/ili društvenih mreža, komunikacije, energetike do naslijeđa minimalne skulpture sedamdesetih ili jednostavne i nepretenciozne igre.
[nggallery id=440]