Danica Dakić (Foto: Saša Zinaja /Medijska mreža)Beurs van Berlage u Amsterdamu, Generali Foundation u Beču, Palazzo Ducale Fondazione per la Cultura u Genovi… neke su od lokacija koje su tijekom ove godine posjetili radovi Danice Dakić, sarajevske umjetnice koja posljednje 22 godine živi i stvara u Düsseldorfu. Retrospektiva njezinog stvaralaštva do 21. studenog može se pogledati u Muzeju suvremene umjetnosti.

Zagrepčanima se Danice Dakić predstavlja kroz ključne radove koji su iznad uobičajenih regionalnih okvira – “Role Taking, Role Making” (2004/05), “Isola Bella” (2006/07) te videoinstalaciju “El Dorado” (2006/07).

“Role Taking, Role Making” je ciklus čiji su protagonisti Romi. Umjetnicu su nadahnuli članovi “Prolipe”, jedinog romskog kazališta na svijetu koje je osnovano u Skoplju, a koje se devetih godina prošloga stoljeća ugasilo dolaskom u Njemačku. Ondje su imali tek jednu predstavu, posljednju, napravljenu po predlošku Lorcine “Krvave svadbe”. Ta posljednja predstava odigrana 20 godina nakon osnivanja tog kazališta.

Iz istoga ciklusa je i fotografski portret romskih izbjeglica na Kosovu. Pred slikom zamišljene ruševine muzeja poziraju ljudi kojima je u ratnom vihoru oduzeto sve osim gole egzistencije.

U videu “Isola Bella” sudjeluju štićenici Zavoda za zaštitu djece i omladine u Pazariću koji inače skrbi o duševno i tjelesno hendikepiranoj djeci. Snimljeni su s maskama na licu. Film traje 19 minuta i inspiriran je uzorkom tapete starim dva stoljeća (i danas je u proizvodnji) koji prikazuje svijet kao nenaseljeni rajski otok.

“El Dorado” je video u kojem izbjeglice i emigranti iz doma u Kasselu propitkuju svoje mjesto i identitet uz pozadinu tapeta s motivom El Dorada, obećane zemlje.

Danica Dakić za sebe kaže da nije društveno angažirana umjetnica. Marginalne skupine koje su tema njezinih radova zapravo je nadahnjuju jer “svatko je za nekog marginalna grupa”.

[nggallery id=214]

[youtube QdTRlwvHGbc nolink]