Autor:
Dajana Kos Bučar
[email protected]


Mirko Herak (Foto: Siniša Kosić /Medijska mreža)Jedan je od najmlađih gradskih ureda – prvi su revizijski timovi počeli raditi u veljači 2006. godine. Cijelo ga vrijeme prate etikete vezane uz neovisnost rada. Sad je ponovno u središtu zanimanja jer njegove aktivnosti pred uključenim kamerama i mikrofonima proučavaju članovi lani osnovanog skupštinskog Odbora za kontrolu. Riječ je o Gradskom kontrolnom uredu, čiji je pročelnik od prvoga dana mr. sc. Mirko Herak.

Zavisan, Bandićev kontrolni ured – samo su neki od komentara kad se spomene vaš ured. Zašto takva percepcija?

– Mi ovisimo jedino o Zakonu. Potpuno smo neovisni o procesu koje revidiramo. Bilo bi donekle shvatljivo kad bi nam takve etikete prišio netko tko nema informacija o našem ustrojstvu, načelima… No, takve ocjene dolaze ponajviše od onih koji sudjeluju u gradskoj vlasti ili bi to htjeli. Zato smo, primjerice, za članove skupštinskog Odbora za kontrolu pripremili materijale i tablice iz kojih jasno mogu iščitati koja je naša uloga i koje su nam ovlasti. Da bi članovi Odbora podrobnije upoznali način rada Gradskog kontrolnog ureda, kontinuirano im dostavljamo dokumente, propise temeljem kojih je ustrojena unutarnja revizija u gradskoj upravi i svim tijelima državne uprave – ministarstvima, akte kojih se službenici Gradskog kontrolnog ureda moraju pridržavati u svom radu – Povelju unutarnjih revizora Grada Zagreba, Kodeks strukovne etike unutarnjih revizora u javnom sektoru, metodologiju rada. Inače, naš je zadatak sukladno Zakonu o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru, po nalogu gradonačelnika, obaviti unutarnju financijsku kontrolu ili unutarnju reviziju gradskih upravnih tijela, mjesne samouprave, ustanova čiji je Grad osnivač. Naglašavam da kolege u državnoj upravi također rade isključivo po nalogu čelnika proračunskog korisnika, a to su ministri, ravnatelji… Ne znam zašto je svima trn u oku što radimo po nalogu gradonačelnika – pa gradonačelnik ima pravo i obavezu pratiti trag proračunskog novca.

Mogu li se i građani javiti na vašu adresu?

– Dapače, mi djelujemo i po zahtjevima građana. U 2009. i 2010. postupano je po 11 predstavki građana. Lani je obavljena je 51 kontrola, od kojih osam prema predstavkama, a u 2010. do svibnja obavljeno je 18 kontrola, od kojih su tri predstavke građana upućene izravno Gradskom kontrolnom uredu ili gradonačelniku, koji ih nama prosljeđuje.

Mirko Herak (Foto: Siniša Kosić /Medijska mreža)Što se događa nakon što vaš ured ustanovi nepravilnosti? Svima su poznate priče o “zlatnim WC-ima”, afere oko prodaje gradskih stanova, problema s javnom nabavom, događanja u Zagrebačkim cestama, Pučkom otvorenom učilištu, Zagrebačkom športskom savezu…

– Svi službenici Gradskog kontrolnog ureda završili su edukaciju u Ministarstvu financija i stekli ovlaštenje za obavljanje unutarnjih revizija u javnom sektoru. Nakon što naši timovi ustanove da se, recimo, nije poštivala procedura, pišemo preporuke za otklanjanje nepravilnosti. Preporuke pročelnici redovito prihvaćaju, a sami određuju službenike i rokove njihove provedbe. Rezultat su naših aktivnosti i neke kadrovske i organizacijske promjene. U novinama ovih dana možemo čitati da se uhićuju akteri u aferi prodaje gradskih stanova.

Jeste li zadovoljni dosad obavljenim poslom? Nekako nam se čini da je vrlo malo prijava s obzirom na broj afera o kojima svakodnevno slušamo.

– Da imamo razloga biti zadovoljni, potvrdili su nam i kolege iz Beča, s kojima izvrsno surađujemo i koji imaju bogata iskustva u tom poslu. U stvari, od njih smo na neki način preslikali ured, pa kad upravo oni koji su nam uzor tako ocjenjuju naš rad, zadovoljni smo. U četiri godine obavili smo 45 unutarnjih revizija u kojima su revizori dali ukupno 189 preporuka za unapređenje poslovnih procesa. Nismo imali ni jednu pritužbu građana na rad našeg ureda. Ni na jedno izvješće nismo dobili primjedbu.

Zašto ste tako zavotreni prema javnosti? Ako gradonačelnik ima pravo pratiti trag proračunskog novca, onda to imamo i mi, koji ga punimo!?

– Naš kodeks propisuje kako se trebamo ponašati. Ponosan sam što nikad iz našeg ureda nije otišla neka informacija u medije o slučaju koji je predmet naše kontrole. Naše je najvažnije načelo – načelo povjerljivosti. Mislim da nikako ne bi bilo u redu putem medija suditi o nekom slučaju proslijeđenom MUP-u ili DORH-u. Istog načela pridržavaju se i kolege u svim državnim upravnim tijelima te tijelima lokalne i regionalne samouprave.

Etički kodeks – pošten, neovisan, stručan, objektivan
Etički kodeks propisuje osnovna načela strukovne etike kojih se u obavljanju poslova moraju pridržavati unutarnji i državni revizori te inspektori. Za unutarnje revizore to je integritet/poštenje, neovisnost, stručnost, objektivnost, povjerljivost – čuvanje tajnosti podataka, nepristranost – izbjegavanje sukoba interesa te ponašanje i odnos s drugima. Od državnih se revizora traže odgovornost, javni interes, poštenje, neovisnost, objektivnost, nepristranost i kompetentnost. Inspektori državnog inspektorata dužni su kao službenu tajnu čuvati dokumentaciju, činjenice i podatke utvrđene u inspekcijskom postupku. Može ih se dati samo sudovima i tijelima koja vode prekršajni postupak te drugim državnim tijelima na njihov obrazloženi pisani zahtjev te za sudske i upravne postupke.

Procurilo je u medije da se razilazite s gradonačelnikom i da vas iseljava iz ureda u Šubićevoj?

– Nasmijali su me tekstovi o tome, jer je bila riječ samo o najobičnijem nesporazumu. Ideja je da se privremeno na prvom katu smjesti Ured za energetiku. Nigdje ne selimo.

Donedavno je u opsegu poslova vašeg ureda bio i Zagrebački holding, više nije – zašto?

– U Holdinga je ustrojena Služba za internu reviziju i kontrolu koju vodi Ivan Mihić. Dvoje naših službenika prešlo je u Službu, a pomogli smo i u edukaciji. Logično je da vodstvo tvrtke želi i ima reviziju i kontrolu u tako velikom sustavu. Ustrojavanjem Službe umanjena je potreba za kontrolama Gradskog kontrolnog ureda u Zagrebačkom holdingu.

Pitanja za vas:

Imate li dovoljno informacija o radu Gradskog kontrolnog ureda? Što biste promijenili u radu ovoga ureda?