Pisali smo već više puta o “revoluciji” turizma u Gradu Zagrebu. Načini na koje se može iskoristiti, ali i osnažiti te unaprijediti turistički potencijal naše metropole su mnogobrojni, ali opet – o njima se premalo govori. Možda su i zato ljudi još uvijek naizgled preinertni ili čak uplašeni za krenuti u nešto novo i moderno.
Ipak, pozitivni primjeri “kapaju” malo po malo i postepeno ih je sve više. Jedan od njih svakako je i Danijela Čavlović – predsjednica Sekcije Zajednica obiteljskog smještaja za Grad Zagreb pri HGK i zamjenica predsjednika nacionalne Zajednice obiteljskog smještaja i turizma. Osim toga, vlasnica je prvog zagrebačkog „bed&breakfast“ Studija Kairos.
1) Danijela, reci nam nešto o tome kada i zašto je Sekcija “ZOS za Grad Zagreb”?
Osnivačka sjednica Sekcije Zajednice obiteljskog smještaja za Grad Zagreb pri HGK održana je 18. studenog ove godine u Zagrebu. Inače, prvi privatni iznajmljivači, koji su još prije 17 godina prepoznali važnost organiziranja i zajedničkog nastupa, bili su kvarnerski iznajmljivači pri Županijskoj komori Rijeka. Tada je jedino Hrvatska gospodarska komora prepoznala potencijal ovog mikro-poduzetništva u turizmu koji danas sudjeluje s velikih 50 posto u ukupnoj slici hrvatskog turizma i ostvaruje 22 milijuna noćenja.
2) Koji je cilj Sekcije?
Cilj sekcije je podizanje konkurentske sposobnosti obiteljskog smještaja i samim time unapređenja turističkog imidža Zagreba i cijele Hrvatske. To će se između ostalog postići kroz ujednačavanje kvalitete ponude te uvođenje oznaka standarda kvalitete i posebnih standarda za ciljne skupine turista. Na tome se već ozbiljno radi u drugim dijelovima Hrvatske što najbolje potvrđuje oznaka kvalitete “Kvarner family” koji je osmislila Primorsko-goranska županija, a provodi ga TZ Kvarnera u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama. Kada gost vidi oznaku Kvarner family na objektu, zna da se radi o provjerenom mjestu za odmor, ugodno opremljenog interijera i okoliša u kojem se poštuje tradicija. To naravno uključuje i vrhunsku uslugu što znači i kušanje pravih domaćih jela spravljenih od namirnica iz vrta domaćina.
3) Koga sve okuplja Sekcija i kako će točno djelovati?
Sekcija okuplja privatne iznajmljivače smještaja, bilo da posluju kao domaćinstvo, obrt ili tvrtka. Ključni efekt nacionalnog udruživanja iznajmljivača je da Zajednica postane centralno kontakt mjesto („one stop shop“) za pružatelje usluga obiteljskog smještaja. To će se postići kroz sustavno organiziranje lokalnih, regionalnih i nacionalna radnih tijela pa će tako do kraja ove godine, uz nedavno osnovanu Sekciju za Grad Zagreb, sveukupno biti organizirano 8 Sekcija obiteljskog smještaja i turizama pri Županijskoj komori. Takvim organiziranjem možemo efikasnije lobirati prema institucijama (zakonodavstvo, porezi, administracija…), razmijenjivati iskustava, znanja i dobre prakse među iznajmljivačima, udruživati se u klastere konkurentnosti, raditi zajedničku promociju te pripremati projekte za potpore EU i Ministarstva turizma.
4) Koliki su smještajni kapaciteti iznajmljivača stanova, apartmana?
Prema podacima TZGZ iz listopada ove godine, u Zagrebu je 589 registriranih fizičkih i pravnih osoba koji pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvima. Ukupno imamo 1.029 soba, apartmana i studio apartmana te 2.353 ležaja.
5) Kako i na koji način utječu na gradski turizam?
Zagreb prati trendove drugih europskih gradova u kojima je zamjetan rast obiteljskog smještaja. Na to je jednim dijelom utjecala ekonomska kriza u kojoj se mnogi nisu željeli odreći putovanja, no zbog skromnijih budžeta sada traže povoljnije kapacitete od hotela. Obiteljski smještaj se tu pokazao kao idealan jer za manju cijenu nudi vrlo visoku razinu usluge i taj osobni pristup domaćina kroz koji će gost puno više doznati o destinaciji koju je odabrao za odmor.
6) Može li Zagreb biti turistička destinacija za takav oblik turizma, a ne samo prolazna točka na turističkoj karti i kako to postići?
Zagreb je zadnjih godina upravo takva destinacija te nikako više nije samo prolazna točka jer gosti ciljano dolaze u glavni grad Hrvatske kako bi ga bolje upoznali i zabavili se. Ovdje naravno vidimo puno prostora za još dulji ostanak gostiju ukoliko se grad osloni na širu okolicu jer je idealna kombinacija biti stacioniran u urbanom središtu koje ima sve potrebne sadržaje (kulturu, gastronomiju, shoping…) i iz kojeg linijama javnog prijevoza turisti jednostavno mogu obilaziti prirodu, kulturno-spomeničke atraktivnosti, sportske sadržaje i slično u krugu od svega nekoliko kilometara.
Autori: Ato Kwamina Markin / Marko Hodalj