Jagoda Radojčić i Tomislav Horvat, vlasnica marketinške agencije Antiteza d.o.o. i mladi developer, dvojac su koji se dosjetio približiti ekološki uzgojene proizvode hrvatskih OPG-ova široj publici i to na način koji je danas najprihvatljiviji – kroz Midway platformu.

Ovaj dvojac spojila je jedna misao – prehrambene navike treba mijenjati. Misao je to koju mnogi od nas imaju, kao i odluka koju donosimo najmanje jednom tjedno, međutim kada dođe trenutak odlaska do tržnice i traganja za idealnim proizvodom (u moru onih koji stižu tko zna od kuda), zakažemo. No, to bi se uskoro moglo promijeniti, a namirnice malih hrvatskih gospodarstava koje se nude u našem susjedstvu bismo mogli kroz pronaći kroz par klikova.

Ukratko, Midway je platforma koja spaja tri segmenta: aplikaciju za korisnika, aplikaciju za proizvođača i cijeli sustav koji se nalazi iza toga a služi za prikupljanje podataka za razne vanjske servise.

Ono što Midway aplikacija nudi korisnicima, odnosno kupcima, jest jednostavno pretraživanje i sortiranje proizvoda domaćih OPG-ova. Korisnik aplikacije je lociran pomoću GPS-a, nakon čega na interaktivnoj karti vidi sva prodajna mjesta (ili privatne adrese OPG-ovaca) u svojoj blizini. Proizvodi koji mu se nude su sortirani po količini i vrsti namirnica, te je time korištenje aplikacije učinjeno vrlo jednostavnim. U točno tri klika korisnik može doći od pokretanja aplikacije do željenog ekološki uzgojenog proizvoda. Nakon kupnje, korisnici su dobrodošli i recenzirati, komentirati, odnosno ocijeniti proizvode, što je benefit kako za kupce, tako za proizvođače.

S druge strane, proizvođači ovakvom (besplatnom) aplikacijom dobivaju širu publiku, te ne trebaju nužno ni imati prodajna mjesta, štoviše, mogu svoje proizvode prodavati s kućnog praga. Za razliku od aplikacije za korisnike koja se može pokrenuti samo na pametnim telefonima, ova za proizvođače je dostupna na svim platformama. Proizvođačka aplikacije je dashboard koji će u nekoliko jednostavnih koraka omogućiti kreiranje jednostavne liste proizvoda koje proizvođač nudi, liste svojih stalnih lokacija i preko koje mogu kreirati neku vrstu događaja, odnosno akcija. Kroz nekoliko minuta proizvođač može imati kreiranu listu proizvoda, lokacija i ponuda.

Aktivnosti korisnika, kao i aktivnosti proizvođača, nude podatke koje platforma skuplja za buduće analize i statistike, podatke kojima u svakom trenutku može pristupiti i sam proizvođač, kako bi dobio smjernice za daljnji rad, odnosno analizu postojećeg proizvodnog procesa.

Hrvati i ekološki uzgojena hrana

U vremenima krize prehrambene navike još je teže promijeniti, ali unatoč tome istovremeno raste svijest ljudi o važnosti ekološke proizvodnje hrane. Potražnja za organski uzgojenom hranom se mijenja, tvrde proizvođači. U motivima kupaca koji traže takvu hranu može se, kao i u svemu, prepoznati malo ‘pomodarstva’, ali većina ljudi koji kupuju organsku hranu ipak ne žele proizvod koji samo puni želudac, nego i onaj koji liječi.

„Interes za ekološki uzgojenu hranu u inozemstvu je toliko velik da bi sve što proizvedemo u Hrvatskoj moglo završiti na tržištu Europske unije“ – takve tvrdnje mogu se čuti iz zadruga koje se bave organizacijom proizvodnje hrane. Što se tiče domaćeg tržišta stanje je drugačije, prodaja ekološki uzgojene hrane zasad ne ide lagano, ali trendovi se mijenjaju. Još uvijek su proizvođači organske hrane osvješteniji o važnosti ekoloških smjernica u prehrani od kupaca.

Suvremeni kupac hrane je, zahvaljujući internetu i drugim komunikacijskim tehnologijama, informiraniji, ne može ga se prevariti marketinškim kampanjama, brine o odnosu cijene i kvalitete, cijeni vrijeme i osjetljiv je na kvalitetu prehrambenih proizvoda. Suvremenim potrošačima tradicionalni “brendovi” prehrambenih proizvoda nisu presudni u procesu donošenja odluka o kupnji. Oni su postali “oskudni s raspoloživim vremenom, ali i spremniji potrošiti više na hranu” (time poor / cash rich).

RECEPT ZA USPJEH

Iako je već bilo sličnih inicijativa, one nisu dugoročno zaživjele iz nekoliko razloga:

  • Početni entuzijazam bi brzo splasnuo a za promjenu kupovnih navika je ipak potrebno dulje vrijeme
  • Postojeći sistemi su uključivali ugrađivanje u cijenu, marža je činila proizvode manje pristupačnima potrošačima, što je na kraju dovelo do frustracije i proizvođača koji nisu uspijevali prodati svoj proizvod i potrošača koji su su bili još uvjereniji u nemogućnost da si takve domaće, kvalitetne proizvode priušte.
  • Nedostatan kontinuiran marketinški rad kako bi se postigla prepoznatljivost i raširenost platforme

Većina sličnih projekata nije imala pokrivene različite platforme, dok Midway uključuje web aplikaciju i mobilnu aplikaciju, čime pokrivaju sve uređaje koje potencijalni potrošači koriste svakodnevno (kompjuter, mobilni telefoni, Ipad i sl.). Istovremeno, aplikacija se promovira i o njoj se komunicira putem utjecajnih društvenih mreža (Facebook i Instagram prvenstveno).

Plan ovog dvojca jest da o Midway aplikaciji, proizvođačima, prednostima ovakvog načina kupovine komuniciraju putem medija i organiziranjem zanimljivih aktivnosti i događanja koji će također pridonijeti dodatnom interesu za ovaj projekt.

Ono što je također iznimno dugoročno korisno je mogućnost data-mining, odnosno rudarenje podataka koji će dati mjerljive trendove i mogućnosti za proizvođače a sve na temelju prikupljenih podataka iz same aplikacije.