U posljednje tri godine svjedočili smo mnogim događajima na globalnoj razini kakve bi vrlo vjerojatno teško zamislio i neki dobar holivudski scenarist. Iako su inflacija, geopolitički izazovi, energetska kriza i očekivano pogoršanje makroekonomskih rezultata imali utjecaja na ponašanje potrošača, prema podatcima modne platforme GLAMI, može se zaključiti da je 2022. godina ipak bila uspješna godina kada je o modnoj e-trgovini riječ.

Koji su bili izazovi modne e-trgovine? Odgovore ima GLAMI!

Glavni izazov, kako ističu u GLAMI-ju, bila je inflacija koja utjecala na potrošačku moć kupaca, ali i na cijeli sustav modne e-trgovine. Dakle, osim inflacije koja je uvjetovala pad kupovne moći, modna trgovina suočila se i s višim troškovima oglašavanja, višim troškovima prijevoza, višim troškovima najamnine, materijala i energije, te poremećajima u lancu opskrbe.

Treba imati na umu da modni predmeti ne spadaju u kategoriju nužnih predmeta što na predstavnike modne industrije stavlja dodatni teret. Stoga se na popisu izazova našla i niža profitna marža zbog potrebe za ponudom većih popusta kako bi se zadovoljile potrebe kupaca.

S druge strane, modne e-trgovine znatno su se lakše nosile s visokim standardima održivih praksi unutar poslovanja e-trgovina, te s prilagodbama zakonodavnih promjena s kojima su se suočavale u protekloj godini.

Bila je to godina kontrasta, ali i godina oporavka

Stanje internetske trgovine u modnom sektoru potrebno je promatrati u kontekstu cjelokupne geopolitičke situacije koja je utjecala na sve industrije i različite poslovne aspekte. Nakon dvije godine ograničenja koja su bila posljedica pandemije, modna industrija se počela vraćati u normalu. Zabilježen je nagli oporavak u 2021. koji se nastavio u 2022. godini. To se posebno vidi u ponašanju potrošača koji su se u 2022. godini ponovno okretali uobičajenoj sezonskoj modnoj potražnji.

Međutim, ovaj pozitivan momentum u modnoj e-trgovini zasjenila su događanja na geopolitičkoj i gospodarskoj globalnoj sceni. Osim nesigurnosti zbog rata u Ukrajini koji je potaknuo niz promjena i događaja u poslovnom svijetu i trgovini, uslijedila je i eskalacija energetske krize diljem Europe. Svi ovi događaji utjecali su na skok inflacije koja se u Hrvatskoj u prosincu 2022. godine procjenjivala na 13,10%.

Unatoč inicijalnom oporavku modne industrije, zbog navedenih globalnih događanja potrošači su usvojili ponešto suzdržaniji pristup u smislu kupovine modnih predmeta putem e-trgovine. Promjena u ponašanju potrošača dovela je u neizvjesnost predstavnike modne industrije i modnih e-trgovina budući da je bilo nepredvidivo kakvo će biti ponašanje kupaca u najvažnijem dijelu godine, odnosno u razdoblju između Black Fridaya i blagdanskog perioda.

No, na osnovu podataka partnerskih e-trgovina modne platforme GLAMIpad kupovne moći u konačnici ipak nije utjecao na uspješnost njihova poslovanja. Većina ih poslovala je jednako uspješno,

a neki su zabilježili i povećan promet u odnosu na prethodne rezultate. Dakle, unatoč zaista brojnim globalnim izazovima i neizvjesnostima, 2022. godina ipak je donijela dobre poslovne rezultate za modnu e-trgovinu.

Što se očekuje u 2023. u e-trgovini?

Učinci inflacije na potrošačke navike kupaca počeli su više osjećati tek krajem 2022. godine te se nisu odrazili na rezultate modnih e-trgovina u protekloj godini. Ipak, ostaje vidjeti kako će ovaj razvoj događaja utjecati na maloprodaju u 2023. godini.

Predstavnici modnih e-trgovina podijeljeni su po pitanju povećanja cijena. Većina ih namjerava zadržati iste cijene, dok su oni koji namjeravaju povećati cijene svjesni da je prostor za povećanje mali zbog nepredvidivog razvoja gospodarske situacije.

Dakle, ono što predstoji modnim e-trgovinama u 2023. godini je fokus na kratkoročne izazove. Pred njima su izazovi poboljšanja strategije lanca opskrbe, razvoja fleksibilne strategije određivanja cijena, primjene sofisticiranijih pristupa analizi podataka, dok se prilagodba marketinške strategije pokazala se kao prioritet za nadolazeću godinu. To se posebno odnosi na poboljšanje aktivnosti izgradnje brenda, stvaranje novih marketinških kanala i na osvajanje novih tržišta.