Autor:
Jozo Renić /Foto: Siniša Kosić
[email protected]
– Koliko je Apollo 11 i put na mjesec značio Americi, toliko je i Penkalina konstrukcija zrakoplova značila Hrvatima – izjavio je danas na uzletištu u Lučkom hrvatski znanstvenik koji je bio angažiran u NASA-i Mike Vucelić. On je bio jedan od entuzijasta koji su stajali iza izrade replike Penkalina zrakoplova, što se 14 mjeseci gradio i spremao za današnji aeromiting, u povodu 100. obljetnice hrvatskog zrakoplovstva.
Na žalost, replika je ostala na zemlji. Svega je par sto metara pilot Antun Gabela rulao po travnatom uzletištu, a uzlijetanja nije bilo zato jer nije stigla dozvola Državne uprave za civilno zrakoplovstvo. Nije posve sigurno je li bila riječ o tehničkim nedostacima ili, kako doznajemo, o tomu da zrakoplov nije obavio dovoljno pokusnih letova prije nastupa na aeromitingu.
– Ovo je trebao biti glavni događaj. Stota godišnjica vezana je baš uz ovaj Penkalin zrakoplov i nemojte me ništa više pitati. Jednostavno je bio pogrešan tajming i nismo uspjeli zadovoljiti zahtjeve za dobivanje dozvole – kazao nam je na parkiranom zrakoplovu pilot Gabela.
Atraktivne zrakoplovne akrobacije
Ipak, možda više od dvjesto tisuća posjetitelja moglo je satima uživati u brojnim zrakoplovnim akrobacijama, od oldtimera dvokrilaca do mlažnjaka… Pozornost su izazvale trojke Cessni, kojima su iskusni piloti letjeli valjda na metar udaljenosti – među njima i Želimir Trifunović, svjetski prvak u preciznom slijetanju.
Air Race je bila atrakcija prvi put viđena u Hrvatskoj, a riječ je o tomu da su zrakoplovi izvodili ocjenske akrobacije i letjeli kroz vrata. Na koncu su pobjednicima proglašeni Dragan Amidžić, Tomislav Poljanec, Ivan Jeklenec i Branimir Ambreković. Poseban je gost doletio iz Mađarske na lovcu Grippenu, modernom višenamjenskom borbenom zrakoplovu, zbog čije su se buke nazočni držali za uši, ali su i ostajali bez daha.
Zanimljiv je bio i nastup Eurocoptera, moderne europske varijante helikoptera, inače u vlasništvu Đure Gavrilovića, koji je dobrim dijelom sponzorirao cijelu manifestaciju. 70-godišnji Gavrilović također pilotira, a za pilota je položio u poznim godinama, kad je već bio postao djed.
Možda najatraktivnija točka u Lučkom bio je čovjek-šišmiš. Iz policijskog je helikoptera s visine od kilometar i pol iskočio čovjek u neobičnom crnom kostimu i počeo letjeti u smjeru zapada. Bio je to Robert Pečnik, koji si je dizajnirao specijalno leteće odijelo s ugrađenim motorićem, koji ga može odnijeti i do šest kilometara. Nakon jedne minute spektakularnog kruženja po zraku na visini od 300 metara otvorio mu se padobran i spustio se uz gromoglasan pljesak publike. Bio je to masovan obiteljski izlazak, a osobito su djeca došla na svoje.
– Najviše su me se dojmili helikopteri, a i u drugome smo uživali – kaže nam dječak Ivor Filipović i otkriva da ipak ne bi htio postati pilot.
Njegovim roditeljima i bratu Petru najbolja su bila “Krila Oluje”, proslavljena akrobatska skupina Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, koja je prezentirala vještinu, disciplinu, timski rad i visoki stupanj obučenosti za letenje.
A publiku, pošto se spustila večer na zemlju, još je čekao koncert s Majkama, Zadrugom, Cinkušima, sastavom Pips Chips & Videoclips…
[nggallery id=171]