Autor:
Jasminka Kovačević /Saša Zinaja
[email protected]


sprava za mučenje nazvana "kolijevka" (Foto: Saša Zinaja /Medijska mreža)Ako ste osjetljivijeg želuca ne preporučujemo izložbu srednjovjekovnih sprava za mučenje u Arheološkom muzeju pa čak niti razgledanje fotografija koje možete vidjeti na našim stranicama. Kada pročitate opis čemu je sve služilo to staro željezo, drveni šiljci na stolicama i sličnim izumima pozlit će vam. Još više bit će vam slabo kada shvatite da su se neke od metoda mučenja zadržale veoma dugo i opće nisu ograničene isključivo na srednji vijek. Nasuprot, primjenjuju se i danas kao sredstvo zastrašivanja tijekom masovnih sukoba.

O spravama za mučenje vjerojatno se nikada u javnosti nije puno raspravljalo, a većini je svrha bila da nanese žrtvi što više boli ali i zastraši sve koji bi se usudili misliti ili raditi drukčije. Primjerice Giordano Bruno prije no što je spaljen na lomači mučen je heretičkom vilicom, napravom koja se pričvršćivala na vrat, a četiri oštra šiljka bi probijala meso pod bradom i na dušniku. Bili bi dovoljni mali pokreti pa da žrtva prizna optužbe hereze, čarobnjaštva ili bilo što drugo.

Na izložbi su prikazane 54 vjerojatno najodvratnije sprave za mučenje. Vidjeli su ih do sada u više europskih zemlja, a što je potaknulo Piotra Buczkowskog da počne sakupljati neobičnu kolekciju teško je reći. Zbirka pobuđuje veliko zanimanje javnosti, vidi se i po posjećenosti zagrebačkom Arheološkom muzeju.

U katalogu izložbe ističe se da je želja organizatora bila govoriti o nasilju i torturi koja je i danas prisutna, ne samo u filmovima i video igrama već i u stvarnom životu. Treba samo pročitati izviješća Amnesty Internationala i vrlo brzo ćemo se osjećati veoma jadno zbog strahota koje se događaju u svijetu i vremenu kojem pripadamo.

Osim obrazovne i popularizacijske uloge cilj izložbe je povećati osjetljivost društva na postojanje i primjenu sredstava prisile. Želja za dominacijom, potpunom vlašću nad drugom osobom otkriva najmračnije strane ljudske prirode.

Nakon posjeta izložbi osjećat ćete se kao nakon posjeta kakvom stratištu. Čak nije ni bitno što su izlošci rekonstruirani i na njima uistinu nitko nije izgubio život.

[nggallery id=403]